Πώς θα τρώμε μετά την covid; Προβλέψεις για το 2022

Πώς θα τρώμε μετά την Covid; Προβλέψεις για το 2022

Γράφει η Γιάννα Μπαλαφούτη.

Το 2020 ήταν η χρονιά με τις μεγαλύτερες αλλαγές στην καθημερινότητα και τις διατροφικές συνήθειες. Εύλογα αναρωτιέται κανείς πώς θα τρώμε μετά την covid εποχή.

Το απότομο lockdown προκάλεσε αλλαγές στον τρόπο που σκεφτόμαστε και που διαχειριζόμαστε τις τροφές σε όλα τα επίπεδα, από την επιλογή μίας διαφορετικής τροφής μέχρι τη μαγειρική στο σπίτι.

Και αν σε παγκόσμιο επίπεδο οι ειδικοί μελετούν το φαινόμενο “Covid-19 disruption” την ίδια στιγμή, όσοι ζουν στη χώρα μας, δεν κατανοούν εύκολα αυτές τις αλλαγές. Αυτό συμβαίνει γιατί έχουμε την ευλογία να ζούμε σε προικισμένο τόπο, με ευνοικό για τις καλλιέργειες και ξεχωριστό μικροκλίμα σε κάθε επαρχία και σε κάθε νησί.

Μπορεί να θεωρείται η φράση “κλισέ” εντούτοις το ανάγλυφο της Ελλάδας, είναι αυτό που μας κάνει ξεχωριστούς. Έχουμε πλούσιο πρωτογενή τομέα και δυνατά χέρια στη διαχείριση και στη μεταποίησή τους. Για κάθε πολίτη που ζει και εργάζεται σε ένα αστικό κέντρο (βλέπε Αθήνα, Θεσσαλονίκη) υπάρχουν τουλάχιστον 2 συγγενείς που ζουν στην επαρχία, έχουν πρόσβαση σε κρέας, ψάρι, γάλα, όσπρια, βότανα κτλ. και μπορούν να τους τροφοδοτήσουν.

Όμως, όπως όλοι γνωρίζουμε, οτιδήποτε συμβαίνει γύρω μας, έρχεται η στιγμή που φτάνει και στην πόρτα μας. Επηρεαζόμαστε.

Η άνοιξη της ψηφιακής εποχής

Με την ανακοίνωση του lockdown το Μάρτιο του 2020, την απαγόρευση της κυκλοφορίας και το φόβο των μετακινήσεων, δημιουργήθηκαν νέα μοντέλα προμήθειας τροφίμων.

Εν μία νυκτί, αναπτύχθηκαν ψηφιακές πλατφόρμες παραγγελιοληψίας όπως το e-FOOD, τo WOLT, το ΒΟΧ κ.α., καθώς και ηλεκτρονικά καταστήματα, όπως το δικό μας, το Olicatessen.

Ο χάρτης των τάσεων – πως θα τρώμε μετά την Covid

Βιωσιμότητα και Αειφορία στο επίκεντρο

Πριν την πανδημία, ο όρος Βιωσιμότητα (sustainability) “κυκλοφορούσε” μόνο στα ερευνητικά κέντρα των πανεπιστημίων, στις αίθουσες σεμιναρίων και στις ακτιβίστικες οργανώσεις. Αυτόν το πρότυπο παραγωγής, με επίκεντρο τον άνθρωπο και το περιβάλλον, αποτελούσε μόνο έναν άξονα προτιμήσεων στο γαστρονομικό χάρτη. Ήταν ένα πρώιμο trend.

Μέσα σε ένα χρόνο πανδημίας όλα άλλαξαν. Αν το μακρινό 2020 η βιωσιμότητα ήταν ένα ξεχωριστό trend, το 2022 θα δούμε ότι έχει πάρει τη θέση στο κέντρο των αξόνων. Ας δούμε λοιπόν πως θα τρώμε μετά την covid.

Όλες οι τάσεις έχουν ως βασική αρχή τη βιωσιμότητα. Δηλαδή, την οικονομία πόρων στη παραγωγική διαδικασία. Έτσι, δίνουν έμφαση στο σεβασμό προς το περιβάλλον, στο οποίο ζει ο άνθρωπος.

Μιλάμε για μετάβαση στην εποχή της κυκλικής οικονομίας και της περιβαλλοντικής ενσυναίσθησης. Που σημαίνει ότι σκεφτόμαστε και λειτουργούμε με λιγότερη χρήση πλαστικών, οικονομία στη χρήση του νερού, μηδενική χρήση χημικών ουσιών στις καλλιέργειεσ, άνοδο της οργανικής παραγωγής (organic farming), και μηδενική σπατάλη τροφίμων (zero food waste).

Εδώ, έχει θέση η καινοτομία στα τρόφιμα καθώς και η εμφάνιση νέων τροφίμων.

ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ – ΝΕΑ ΤΡΟΦΙΜΑ

Οι γαστρονομικές τάσεις δημιουργούνται και διαμορφώνονται σύμφωνα με τις αγοραστικές μας συνήθειες. Για να προβλέψουμε τις προτιμήσεις του 2022, δηλαδή το πώς υα τρώμε μετά την Covid, δε χρειάζεται να έχουμε το “χάρισμα της έκτης αίσθησης”.

Μετά από όσα ζήσαμε, θέλουμε να φροντίζουμε για την καλή υγείας, την άνεση, τη νοσταλγία για την “παλιά κανονικότητα”. Σίγουρα και την ανάγκη για νέες περιπέτειες και εμπειρίες.

Έξτρα Βιο-Λειτουργικά Τρόφιμα (Functional Plus)

Τι παρατηρείται: Μία από τις πιο σημαντικές τάσεις είναι τα βιο-λειτουργικά τρόφιμα και αναψυκτικά που περιέχουν θρεπτικά συστατικά. Αναζητάμε προιόντα που μπορούν να βελτιώσουν την υγεία μας και να μας βοηθούν να αποφύγουμε ασθένειες. Είχαμε χρόνο και κίνητρα για να εκπαιδεύσουμε τους εαυτούς μας σχετικά με τα δραστικά συστατικά που ωφελούν την υγεία, ειδικά το ανοσοποιητικό μας σύστημα.

Μεταξύ των επιπτώσεων της πανδημίας είναι και η επίγνωση της γενικότερης κατάστασης της υγείας μας, ιδιαίτερα της παχυσαρκίας, της επίδρασής της στην καρδιά και τους πνεύμονες.

Επίσης, παρατηρείται άνοδος στις λύσεις απώλειας βάρους και προτίμηση σε προγράμματα αλλαγής τρόπου ζωής. Είναι κατανοητό ότι η αποφθγή των junk food από μόνη της δεν είναι αρκετή. Το θέμα του βάρους (ή της απώλειας του) θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό το πως θα τρώμε μετά την covid.

Τι προβλέπεται: Θα αναζητήσουμε τροφές πλούσιες σε βιταμίνες, μέταλλα και εναλλακτικής μορφής πρωτείνες. Προιόντα με πρόσθετες βιταμίνες που υπόσχονται να ενισχύσουν την ανοσολογική μας άμυνα.

Θα αναζητήσουμε τρόφιμα χωρίς επεξεργασμένη ζάχαρη ή με εναλλακτικές μορφές γλυκαντικών ουσιών. Η προτίμηση στο μέλι και στη στέβια έχει ανοδική πορεία.

Επειδή οι γεύσεις συνδέονται στο μυαλό μας με πιο υγιεινή επιλογή, περιμένουμε να δούμε τροφές όπως το τζίντζερ, τα εσπεριδοειδή, ο κουρκουμάς, η μαστίχα να είναι ιδιαίτερα δημοφιλή. Βλέπουμε αυτές τις γεύσεις να κερδίζουν ακόμη περισσότερη δημοτικότητα.

Νοσταλγία – επιστροφή στα παλιά

Τι παρατηρείται: Υπάρχουν στιγμές που θέλουμε να επιστρέψουμε στο παρελθόν, όπου τα πράγματα ήταν απλά. Η έννοια του σπιτιού έχει εξελιχθεί κατά τη διάρκεια του lockdown. Το σπίτι μας είναι η βάση μας. Παρότι ζήσαμε πολλές ώρες περιορισμένοι στους 4 τοίχους, αποτελεί πηγή ασφάλειας και άνεσης.

Για να αντιμετωπίσουμε τη μακροχρόνια διαμονή στο σπίτι, πολλοί στραφήκαμε σε παλιές συνταγές. Αναζητήσαμε γεύσεις που μας θυμίζουν την παιδική ηλικία.

Επιπλέον, υπάρχει μία ισχυρή σύνδεση στον εγκέφαλό μας μεταξύ γεύσεων, αρωμάτων και μνήμης. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι νοσταλγικές και ρετρό γεύσεις είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς σε καιρούς ύφεσης ή κρίσης.

Τα παλιομοδίτικα πιάτα και οι παραδοσιακές τεχνικές μαγειρέματος γίνονται δημοφιλή σε κάθε περίοδο κρίσης. Ήταν αναμενόμενο ότι αυτό θα συμβεί και στην covid εποχή. Νοσταλγία, σπιτικά αρώματα, επιστροφή στην αυθεντικότητα. Άλλωστε όλοι μας βρεθήκαμε με περισσότερο χρόνο στο σπίτι για να μαγειρεύουμε και να ψήνουμε.

Δεν είναι τυχαίο που στο πρώτο lockdown εξαφανίστηκε η μαγιά από τα ράφια. Ειδικά δε στο δεύτερο και τρίτο lockdown γέμισαν τα social media με ψηφιακά τσουρέκια.

Τι προβλέπεται: Η άνοδος του σπιτικού ψησίματος έχει δείξει ότι στραφήκαμε στους αγαπημένους μας υδατάνθρακες. Περιμένουμε τα φαινόμενα ψησίματος να συνεχιστούν καθώς πολλοί καταναλωτές έχουν επενδύσει σε εξοπλισμό και εμπιστεύονται τις νέες δεξιότητές τους.

Ήδη, ενάμιση χρόνο μετά, κάνουν το ντεμπούτο τους επιχειρήσεις με έμφαση στα προιόντα με βάση το προζύμι, όπως το Kora Bakery.

Η τάση της νοσταλγίας είναι αντίθετη προς τις τάσεις που εστιάζουν στην υγεία και βασίζονται στην εμπειρία. Αφορά τα δικά μας τοπικά και εποχικά πιάτα αντί για εξωτικά πιάτα από άλλες χώρες.

Περιμένουμε νοσταλγικές γεύσεις και συνδυασμούς γεύσεων που θυμίζουν λεμονάδες, κέικ και επιδόρπια.

Περιπέτεια και εμπειρία (Adventure & experience)

Τι παρατηρείται: Ακόμα περισσότερο τώρα, λαχταράμε την περιπέτεια και αναζητούμε νέες εμπειρίες για να προσφέρουν μία αίσθηση έξαψης στην καθημερινή ρουτίνα.

Ζούμε σε μία χώρα που βασίζεται στον τουρισμό και είμαστε συνηθισμένοι σε προσιτές επιλογές ταξιδιού. Μας αρέσει να τρώμε έξω και αυτό είναι μέρος της κουλτούρας μας.

Αυτές οι ανάγκες μας εξακολουθούν να ισχύουν, παρόλο που οι ευκαιρίες ταξιδιού και φαγητού έξω σταμάτησαν απότομα. Η ανάγκη μας για περιπέτεια καλύπτεται με αντίστοιχες γεύσεις που όμως μπορούμε να απολαύσουμε και στο σπίτι (όπως, για παράδειγμα, το PS: LUNCHEON).

Τυπικές γεύσεις που στο μυαλό μας φέρνουν εικόνες περιπέτειας ή μας θυμίζουν διακοπές και εξωτικά μέρη. Παράδειγμα, τροπικά φρούτα και μπαχαρικά. Οι γεύσεις κοκτέιλ, όπως η Pina Colada ή η Μαργαρίτα είναι δημοφιλείς σε όσους από εμάς αναζητούμε την περιπέτεια (μία πρόταση είναι το Clumsies Strawberry Daquiri).

Ακόμα και οι συντηρητικότεροι από εμάς, είμαστε δεκτικοί στις εξωτικές γεύσεις αν τις δοκιμάσουμε σε συνδυασμό με τοπικές γεύσεις και γνώριμα σε εμάς προιόντα. Για παράδειγμα, η γεύση πορτοκαλιού που αναμιγνύεται με το yuzu δημιουργεί έναν ευχάριστο συνδυασμό εσπεριδοειδών (Ginger Kefir Namaste).

Προβλέψεις: Κάποιοι από εμάς προσελκύονται από νέους, τολμηρούς συνδυασμούς και δημιουργικές εφαρμογές. Περιμένουμε πολλές ιδέες για νέα προιόντα τα επόμενα χρόνια. Συχνά, η έμπνευση προέρχεται από προσπάθειες μείωσης των αποβλήτων και δημιουργίας πιο βιώσιμων προιόντων.

Η επιθυμία να ανακαλύψουμε νέα συστατικά στην αυλή μας είναι ισχυρή καθώς πολλοί από εμάς εξερευνούμε ξεχασμένα τοπικά φυτά για να αξιοποιήσουμε τις βιώσιμες, τοπικές και πράσινες πρακτικές.

Άνεση – comfort food & δοκιμασμένες γεύσεις

Τι συμβαίνει: Παρότι μιλάμε για αειφορία, καλή υγεία, μειωμένη ζάχαρη, βιο-λειτουργικά τρόφιμα κτλ., σε αυτήν την τάση για το πως θα τρώμε μετά την covid, δεν ισχύει απολύτως τίποτα. Όλα όσα μάθαμε, καταρρίπτονται.

Οι νοσταλγικές διαθέσεις, όπως το comfort food και οι δοκιμασμένες γεύσεις, είναι δημοφιλείς στις δύσκολες στιγμές. Ίσως γιατί παρέχουν απλές και προσιτές απολαύσεις που μας βοηθούν να αισθανόμαστε καλύτερα. Γνωρίζουμε τη δύναμη του comfort food κάθε φορά που θέλουμε να χαλαρώσουμε όταν βιώνουμε μία θαλπωρή.

Μέσα στην ψυχολογική πίεση, κλειδωμένοι στο σπίτι, είδαμε την ανάγκη για προσωπική επιβράβευση. Τον ορισμό του “θα το γευτώ γιατί μου αξίζει” ή τον ορισμό του “μια ζωή την έχουμε, ας απολαύσουμε”.

Εδώ παρατηρούμε: κατανάλωση προιόντων απόλαυσης με βάση την καραμέλα, τη σοκολάτα, καθώς και αναψυκτικά με σόδα και αλμυρά σνακ.

Οι comfort γεύσεις περιλαμβάνουν τρόφιμα πλούσια σε υδατάνθρακες. Όπως τα αγαπημένα μας τρόφιμα: σουβλάλι, πίτσα, ζυμαρικά και burgers.

Υπάρχουν επίσης πολλές επιλογές από το πρωινό που έχουν αποκτήσει πρόσφατα δημοτικότητα όπως: ψωμάκια, κρουασάν, τηγανίτες και αρτοσκευάσματα.

Μία άλλη ερμηνεία της άνεσης και της επιστροφής στα γνώριμα, είναι οι γεύσεις των διακοπών. Το μυαλό μας συν΄δεει ήδη τις διακοπές με το να περιποιηθούμε τον εαυτό μας. Να έχουμε τα καλά παραδοσιακά φαγητά μας μαζί με τους αγαπημένους μας. Η εποχή των διακοπών το 2020 ξεκίνησε στις αρχές του και διαρκούν ακόμα!

Προβλέψεις: Θα συνεχίσουμε να δείχνουμε ιδιαίτερη προτίμηση στις γεύσεις των διακοπών, ειδικά με τη μορφή προιόντων περιορισμένης έκδοσης με θέμα τις διακοπές, την εντοπιότητα και την εποχικότητα. Παράδειγμα η προτίμησή μας στο μοναδικό Καρίκι Τήνου.

Συνοψίζοντας σχετικά με το πώς θα τρώμε μετά την Covid

Σαν συμπέρασμα, μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι ο Covid άλλαξε τον τρόπο που βλέπουμε τα πράγματα. Αυτό έχει την αντανάκλασή του στον τρόπο που επικοινωνούμε, εργαζόμαστε, σκεφτόμαστε. Φυσικά, και ίσως πάνω από όλα, έχει αντανάκλαση και στην διατροφή.

Κάποιοι από εμάς θα αναζητήσουμε περισσότερο την άνεση του comfort food, άλλοι την εμπειρία και την περιπέτεια που τόσο μας έλλειψε με το lockdown. Άλλοι πάλι θα στραφούμε στην νοστολγία και την θαλπωρή. Ωστόσο, ας ελπίσουμε ότι το κριτήριο της βιωσιμότητας και της αειφορίας θα παραμείνει στο επίκεντρο.